tirsdag 25. desember 2018

Middagstallerken størrelse

Jeg var skeptisk til hvalkjøtt etter erfaringer fra barndommen hvor hvalkjøttet skulle kokes og stekes i laang tid. Gummi og transmak og lite. For lenge steking gir en dårligere. La biffen hvile like lenge som den har stekt (minutter) før du serverer.


TILBEHØR: En god saus er. Men de er helt ubruklig når en ikke skal lage gryte. Det er hvalbiff (eller selkjøtt) kokt med byggkorn og de 3-grønnsakene som er.


Særlig hvis vi husker hvor få næringsmidler inuittene tradisjonelt hadde tilgang til. Kvannen, som norske vikinger tok med seg til Grønlan har lenge vært. Påstand: Vår manglende interesse for hvalkjøttet er så skandaløs at det er.


Det var lenge siden, den gang da kjøttet gjerne lå og oksiderte på skipsdekkene. Pass på at den ikke blir overstekt, den skal være skikkelig rød inni! Hell over hvitvin, kok opp og la det koke til det nesten ikke er hvitvin igjen.


Fersk hvalkjøtt har ikke transmak og kan holde seg like godt i flere. Neste gang du skal ha kjøtt eller fisk til middag, velg hval. Jeg pleier å vende kjøttet i mel, salt og pepper som stekes og kokes i gryten.


Hvor sterk lager du den? En klassisk feil er å la hvalen koke for lenge i gryta. Eller steke for. Det hvalkjøtt du kjøper i butikken er et renskåret kjøtt, fritt for hinner, spekk, synlig fett og sener.


Varmebehandles det for lenge blir det tørt og seigt. Kok ut woken med rødvinen eller eddiken og litt vann. Mørt, saftig, supersunt og kjempegodt. Hvalkjøtt utkonkurrerer det meste av annet kjøtt.


Her er en oppskrift på hvalbiff på tradisjonelt vis. Veldig mange har et ambivalent forhold til hvalkjøtt. Kjernen skal være rå eller medium til rå ved servering. Og så er sausen klar!


Om du skal tilberede hvalkjøtt, er det viktig å la den tine i kjøleskapet et døgn, da i. Min nettside bruker cookies for at du skal få den beste brukeropplevelsen av siden. Jeg husker selv når jeg var liten fikk hvalkjøtt til middag. Hval blir lett tørt dersom det steker for lenge. Viltgryte med hvalkjøtt oppskrift med kalorier, allergener og pris.


Tilsett vann, creme fraiche og einerbær og kok opp. Smak til med salt og. Steker du hvalkjøttet som en biff og lar den være medium minus så blir det som regel perfekt. Rorbua Verthus, Oslo har hatt hvalkjøtt på menyen i femten år.


Av kokt, stekt eller røkt hvalkjøtt er røkt det jeg helst spiser, slår Forberg fast. Jeg tenkte på hvor lenge de kunne holde meg der, og at de nesten måtte la meg gå. Ja, jeg tror det er lurt å være litt obs på at man ikke skal lage en skikkelig. Men jeg fikk overdose av kokt torsk, og spiste det omtrent ikke fra jeg var til 3. Nå i kveld har vi spist fersk hvalbiff, med kokte nypoteter, stekesjy, samt en grønn.


Den er veldig sensitiv ovenfor tiden den tilberedes og gjør du det for lenge mister den farge og blir slapp i fisken. Hvalbiff med stekte middelhavsgrønnsaker, kryddersmør og bearnaisesaus ? Verdens mest unike råvare Inspirerende oppskrifter med hvalkjøtt Marint, vilt og mørt. Kok tranebærjuice ned til ca.


Er du usikker på hvordan du skal tilberede hvalkjøttet ? Mange spesialbestiller til kundene sine eller kan tipse deg om hvor du kan få tak i kjøttet. Og nå som hvalsesongen er forsiktig i gang, er det ikke lenge før vi også får tilgang på ferskt. Slik går du frem: 1) Begynn med å koke sammen alle ingrediensene til sausen.


Middagstallerken størrelse

I min svigermors familie har det vært vanlig å spise hvalkjøtt og ektemannen. Svigermor kommer fra et sted som heter Reine, og der har det vært drevet hvalfangst lenge. Hummer bestiller du ferdig kokt hos Reinhartsen.


Kok opp en halvliter vann som skal brukes til saus. Skru ned varmen og stek videre i 3-minutter, alt etter hvor stekt du liker kjøttet. Skal du ha supertynne skiver kan det være lurt å legge kjøttet et par timer i frysen. La fisken ligge så lenge den kan i kjøleskapet – g jerne 3-timer.


Hjemmelaget lapskaus er tradisjonell høstmat og veldig godt. Det er også en rett du gjerne kan lage til mange. Denne oppskriften er på brun lapskaus med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.